ENR 1.4 ILMATILALUOKITUS JA KUVAUS

 

1 ILMATILALUOKITUS

Suomessa noudatetaan Komission täytäntöönpanoasetuksen (EU, SERA-asetus) N:o 923/2012 mukaista ilmatilaluokitusta, joista Suomessa on käytössä ilmatilaluokat C, D ja G.

2 ILMATILALUOKITUKSEN KUVAUS

Suomen ilmaliikennepalvelujärjestelmän mukainen ilmatilan jako sekä sovellettava ilmatilaluokitus on esitetty yksityiskohtaisesti seuraavissa taulukoissa:
LENTOTIEDOTUS- JA LENNONJOHTOALUEET (ENR 2.1)
ILMALIIKENNEPALVELUREITIT (ENR 3)
VALVOTUT LENTOPAIKAT / LÄHIALUEET (AD 2.17)
AFIS-LENTOPAIKAT / LENTOTIEDOTUSVYÖHYKKEET (AD 2.17)
Muutokset ATS-elinten toiminta-aikoihin ilmoitetaan NOTAMilla. Lisäksi ilmoitettujen toiminta-aikojen ulkopuolella toimintaan palaava ATS-elin ilmoittaa toimintaan paluustaan mahdollisille lennolla oleville ilma-aluksille radioitse yleiskutsua käyttäen.
Ilmatilan osien luokat on esitetty osissa ENR 2.1 ja AD 2.17.
 


ATS-ilmatilaluokat – annettavat palvelut ja lentoja koskevat vaatimukset


Luokka


Lennon tyyppi


Porrastettavat lennot


Annettava palvelu


Nopeusrajoitus (*)


Radioyhteysvalmius
vaaditaan


Jatkuva kaksisuuntainen radioyhteys ilmasta
maahan vaaditaan


Lennonjohtoselvitys
vaaditaan


A


Vain IFR


Kaikki ilma-alukset


Lennonjohtopalvelua


Ei sovelleta


Kyllä


Kyllä


Kyllä


B


IFR


Kaikki ilma-alukset


Lennonjohtopalvelua


Ei sovelleta


Kyllä


Kyllä


Kyllä


VFR


Kaikki ilma-alukset


Lennonjohtopalvelua


Ei sovelleta


Kyllä


Kyllä


Kyllä


C
 
 












 


IFR


IFR IFR:stä

IFR VFR:stä


Lennonjohtopalvelua


Ei sovelleta


Kyllä


Kyllä


Kyllä


VFR


VFR IFR:stä


1) Lennonjohtopalvelua VFR-lentojen porrastamiseksi IFR-lennoista

2) VFR/VFR-liikenneilmoituksia (ja liikenteen väistöneuvoja pyynnöstä)


250 KT IAS alle
3050 M (10000 FT) AMSL


Kyllä


Kyllä


Kyllä


D


IFR


IFR IFR:stä


Lennonjohtopalvelua, liikenneilmoituksia VFR-lennoista (ja liikenteen väistöneuvoja pyynnöstä)


250 KT IAS alle
3050 M (10000 FT) AMSL


Kyllä


Kyllä


Kyllä


VFR


Ei


IFR/VFR- ja VFR/VFR-liikenneilmoituksia (ja liikenteen väistöneuvoja pyynnöstä)


250 KT IAS alle
3050 M (10000 FT) AMSL


Kyllä


Kyllä


Kyllä


E


IFR


IFR IFR:stä


Lennonjohtopalvelua ja siinä määrin kuin käytännöllistä, liikenneilmoituksia VFR-lennoista


250 KT IAS alle
3050 M (10000 FT) AMSL


Kyllä


Kyllä


Kyllä


VFR


Ei


Liikenneilmoituksia siinä määrin kuin käytännöllistä


250 KT IAS alle
3050 M (10000 FT) AMSL


Ei (**)


Ei (**)


Ei


F


IFR


IFR IFR:stä siinä määrin kuin käytännöllistä


Ilmaliikenteen neuvontapalvelua; lentotiedotuspalvelua pyynnöstä


250 KT IAS alle
3050 M (10000 FT) AMSL


Kyllä (***)


EI (***)


Ei


VFR


Ei


Lentotiedotuspalvelua pyynnöstä


250 KT IAS alle
3050 M (10000 FT) AMSL


Ei (**)


Ei (**)


Ei


G


IFR


Ei


Lentotiedotuspalvelua pyynnöstä


250 KT IAS alle
3050 M (10000 FT) AMSL


Kyllä (**)


Ei (**)


Ei


VFR


Ei


Lentotiedotuspalvelua pyynnöstä


250 KT IAS alle
3050 M (10000 FT) AMSL


Ei (**)


Ei (**)


Ei


(*) Kun siirtokorkeus on alle 3050 M (10000 FT) keskimääräisestä merenpinnasta (AMSL), 10000 FT sijasta olisi käytettävä lentopintaa FL 100. Toimivaltainen viranomainen voi myös hyväksyä poikkeuksia sellaisten ilma-alustyyppien osalta, jotka eivät teknisistä tai turvallisuuteen liittyvistä syistä voi ylläpitää tällaista nopeutta.


(**) Ilma-alusten ohjaajien on kuunneltava jatkuvasti asianmukaisella yhteydenpitokanavalla tapahtuvaa ilma-alusten ja maa-aseman välistä puheviestintää ja muodostettava tarvittaessa kaksisuuntainen viestintäyhteys RMZ-vyöhykkeellä.


(***) Ilmaliikenteen neuvontapalvelua saavilta lennoilta edellytetään ilma-aluksen ja maa-aseman välistä puheviestintäyhteyttä. Ilma-alusten ohjaajien on kuunneltava jatkuvasti asianmukaisella yhteydenpitokanavalla tapahtuvaa ilma-alusten ja maa-aseman välistä puheviestintää ja muodostettava tarvittaessa kaksisuuntainen viestintäyhteys RMZ-vyöhykkeellä.